NOUTATI ANVELOPE
Mai multe articole
- Clasificare anvelope de iarna dupa buget
- Cum sa intretinem, sa schimbam si sa verificam corect anvelopele
- Anvelopa de vara Hankook Ventus Prime 2
- Rezultatele testelor ADAC - anvelope de vara 2014
- Despre durata de viata a anvelopelor
- Sfaturi pentru sofatul pe timp de iarna
- Despre anvelopa de iarna Dunlop SP Winter Sport 4D
- Goodyear UltraGrip 8 Performance
- Vredestein Snowtrac 3 – o anvelopa de iarna imbunatatita
- Goodyear UltraGrip 8 - tractiune remarcabila pe zapada
- Dunlop Winter Response 2
- Legea anvelopelor de iarna 2013
- Anvelopa de iarna Michelin Alpin A4
- ContiWinterContact TS850 – cea mai buna anvelopa de iarna de la Continental
- Anvelope de iarna 2013 – rezultatele testelor ADAC

Intretinerea anvelopelor: Reglarea geometriei rotilor
Astazi incheiem seria articolelor despre intretinerea anvelopelor, iar subiectul ales este despre reglarea geometriei rotilor care presupune ca unghiurile rotilor sa fie perpendiculare pe sol si paralele intre ele. Atunci cand anvelopele se deterioreaza mai usor si neuniform doar pe o parte, una din cauze ar putea fi dereglarea unghiurilor rotilor.
Cand trebuie sa verificati geometria rotilor?
Geometria rotilor ar trebui efectuata periodic, odata cu schimbarea anvelopelor sau intr-una din urmatoarele situatii:
- cand conduci pe un drum drept iei mainile de pe volan si autovehiculul vireaza la stanga sau la dreapta;
- cand poti observa uzura prematura a benzii de rulare
- cand schimbi elementele de suspensie sau directie
- daca ai avut un accident sau ai lovit ceva.
Un reglaj corect al unghiurilor rotilor confera o precizie mai buna cu care se manevreaza masina, creste durata de viata a anvelopelor si se economiseste carburant.
Cum se efectueaza geometria rotilor?
Se corecteaza trei tipuri de unghiuri: de cadere, de convergenta si de fuga.
Unghiul de cadere se refera la cel sub care apare roata atunci cand vedem masina din fata. Daca este prea mare inseamna ca anvelopa s-a uzat neuniform. Unghiul de cadere poate fi pozitiv daca partea de sus a rotii este aplecata spre exteriorul vehiculului sau negativ daca este inclinata spre interior, ambele cauzand degradarea anvelopei mai repede.
Unghiul de convergenta este indentificat cand privim roata de sus. Se masoara ca diferenta distantei dintre partea din fata si cea din spate a rotii de pe aceeasi osie. Daca unghiul este mai mare afecteaza tinuta masinii la viraje, iar anvelopele se deformeza sub forma unor zimti de fierastrau. La fel ca unghiurile de cadere si acestea pot fi pozitive si negative. Pozitive atunci cand partile din fata ale rotilor sunt mai apropiate intre ele sau negative cand este vorba de partile din spate. Pot determina subvirarea masinii in curbe, respectiv supravirarea.
Unghiul de fuga este vazut din partea laterala a masinii, dintre o linie verticala si axa de directie. Acesta influenteaza viteza de raspuns a directiei deoarece inclina sasiul mai mult sau mai putin. Un unghi de fuga mai drept este recomandat pentru rularea pe carosabilul alunecos, iar unul mai inclinat este indicat pentru suprafete plane de inalta tractiune. Unghiurile de fuga pot fi reduse sau crescute. Cand sunt reduse micsoreaza stabilitatea automobilului in linie dreapta si precizia la mijlocul si la iesirea din viraj. Cand sunt crescute diminueaza acuratetea la intrarea in viraj, dar maresc stabilitatea in linie dreapta.
Reglarea geometriei rotilor este o operatiune complexa si necesita instrumente speciale. De aceea este bine sa apelati la un service auto dotat cu instalatii speciale cuplate la programe pe calculator care pot garanta masuratori si corectii exacte.
Cand trebuie sa verificati geometria rotilor?
Geometria rotilor ar trebui efectuata periodic, odata cu schimbarea anvelopelor sau intr-una din urmatoarele situatii:
- cand conduci pe un drum drept iei mainile de pe volan si autovehiculul vireaza la stanga sau la dreapta;
- cand poti observa uzura prematura a benzii de rulare
- cand schimbi elementele de suspensie sau directie
- daca ai avut un accident sau ai lovit ceva.
Un reglaj corect al unghiurilor rotilor confera o precizie mai buna cu care se manevreaza masina, creste durata de viata a anvelopelor si se economiseste carburant.
Cum se efectueaza geometria rotilor?
Se corecteaza trei tipuri de unghiuri: de cadere, de convergenta si de fuga.
Unghiul de cadere se refera la cel sub care apare roata atunci cand vedem masina din fata. Daca este prea mare inseamna ca anvelopa s-a uzat neuniform. Unghiul de cadere poate fi pozitiv daca partea de sus a rotii este aplecata spre exteriorul vehiculului sau negativ daca este inclinata spre interior, ambele cauzand degradarea anvelopei mai repede.
Unghiul de convergenta este indentificat cand privim roata de sus. Se masoara ca diferenta distantei dintre partea din fata si cea din spate a rotii de pe aceeasi osie. Daca unghiul este mai mare afecteaza tinuta masinii la viraje, iar anvelopele se deformeza sub forma unor zimti de fierastrau. La fel ca unghiurile de cadere si acestea pot fi pozitive si negative. Pozitive atunci cand partile din fata ale rotilor sunt mai apropiate intre ele sau negative cand este vorba de partile din spate. Pot determina subvirarea masinii in curbe, respectiv supravirarea.
Unghiul de fuga este vazut din partea laterala a masinii, dintre o linie verticala si axa de directie. Acesta influenteaza viteza de raspuns a directiei deoarece inclina sasiul mai mult sau mai putin. Un unghi de fuga mai drept este recomandat pentru rularea pe carosabilul alunecos, iar unul mai inclinat este indicat pentru suprafete plane de inalta tractiune. Unghiurile de fuga pot fi reduse sau crescute. Cand sunt reduse micsoreaza stabilitatea automobilului in linie dreapta si precizia la mijlocul si la iesirea din viraj. Cand sunt crescute diminueaza acuratetea la intrarea in viraj, dar maresc stabilitatea in linie dreapta.
Reglarea geometriei rotilor este o operatiune complexa si necesita instrumente speciale. De aceea este bine sa apelati la un service auto dotat cu instalatii speciale cuplate la programe pe calculator care pot garanta masuratori si corectii exacte.